تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن با شربت لیکومیون ابیان فارمد

عملکرد سیستم ایمنی بدن:

سیستم ایمنی بدن چه کار هایی انجام می دهد؟

سیستم ایمنی بدن متشکل از گلبول های سفید هستند که به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. وظیفه سیستم ایمنی بدن از بین بردن و جلوگیری از نفوذ عوامل بیماری زای مختلف (باکتریایی ویروسی انگلی و …) است. در طیف های سنی کودکان خانم های باردار و افراد مسن به علت شرایط سن یا وضعیت بدن سیستم ایمنی بدن در معرض آسیب و نفوذ بیشتری از سایر افراد است. همچنین بیماری های زمینه ای گاهی منجر به افت قدرت سیستم ایمنی می شود از جمله دیابت فشار خون چاقی بیش از حد بیماری های قلبی عروقی بیماری های کلیوی و نارسایی کلیه و …

گاهی مصرف بعضی از دارو ها منجر به تضعیف سیستم ایمنی افراد می شود مانند قرص هایی که برای بیماری ها خودایمنی و یا بیماری های آلرژیک و آسم استفاده می شوند.

دلایلی که در بالا به آن ها اشاره شد از جمله عواملی هستند که بعضی افراد بیشتر دچار عفونت، سرماخوردگی و بیماری های عفونی می شوند.

استفاده از مجموعه ای از ویتامین ها، املاح و ترکیبات طبیعی موجب تقویت سیستم ایمنی می شود شربت لیکومیون شرکت ابیان فارمد مجموعه کاملی از هر آن چیزی است که منجر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می گردد که در ادامه به بررسی اجزای این محصول می پردازیم.

ویتامین د3 D3:

ویتامین D علاوه بر تنظیم تعادل کلسیم ، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. هنوز دقیقاً مشخص نشده است که ویتامین D چگونه به دفاع در برابر عوامل بیماری زا کمک می کند.
با این حال ، اعتقاد بر این است که سلول های خاصی از سیستم ایمنی ( لنفوسیت های T ) بکمک ویتامین D، سیستم دفاع در برابر عوامل بیماری زا را فعال می کنند. اگر ویتامین D کافی در بدن وجود نداشته باشد ، لنفوسیت های T نمی توانند به عوامل بیماری زا واکنش نشان دهند و لذا عوامل مذکور می توانند بدون مقاومت زیاد در بدن تکثیر پیدا کنند. 800واحد بین المللی ویتامین D3 در لیکومیون (Liqomune) تکمیل کننده نیاز روزانه بدن شما به این ویتامین است.

ویتامین C :

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که فعالیت های متعددی در بدن ایفا می کند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است یعنی می تواند ترکیبات غیرپایدار موجود در بدن به نام رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از آسیب سلول ها پیشگیری کند. علاوه براین، در فرآیندهای مختلف زیستی که بسیاری از آن ها به سلامت سیستم ایمنی بدن مرتبط است نقش دارد. اغلب محصولات لیکو از شرکت ابیان فارمد (لیکوزینک، لیکومولتی، لیکورویال) مانند لیکو میون (Liqomune) حاوی ویتامین C می باشند. در هر قاشق مرباخوری از شربت لیکومیون 100 میلیگرم ویتامین C وجود دارد.
ویتامین C به روش های مختلف بر سیستم ایمنی اثر می کند. با فعالیت آنتی اکسیدانی خود التهاب را کاهش داده و عملکرد ایمنی را بهبود می بخشد.مچنین با افزایش تولید کلاژن به سلامت پوست کمک می کند. پوست، سد دفاعی بدن در مقابل ورود ترکیبات مضر است. علاوه براین، ویتامین ث درمان زخم را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه B :

ویتامین های گروه ب در چرخه متابولیسم سلولی نقش بسزایی دارند و موجب افزایش متابولیسم بدن و تقسیم سلولی می شوند. ویتامین های گروه ب در عملکرد صحیح سیستم ایمنی و عصبی نقش مهمی دارند. لیکو میون شرکت ابیان در هر قاشق مرباخوری خود حاوی 3 میلی گرم تیامین (ویتامین ب1)، 1.5 میلی گرم ویتامین پیریدوکسین (ویتامین ب6) 1.8 میلی گرم ویتامین ب12 می باشد که موجب تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می گردد.

زینک (روی) :

زینک عنصر ضروری سیستم ایمنی بدن است. روی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم ها و رشد طبیعی بدن می شود. روی برای تکامل و عملکرد سیستم عصبی بدن ضروری است. زینک، عنصری است که بدن قادر به تولید آن نیست. از همین رو این عنصر از طریق برخی مواد غذایی تامین می شود. کمبود زینک موجب طولانی شدن روند بهبود زخم و جراحات می شود. همچنین کمبود زینک با اسهال همراه بوده و فرد را مستعد بیماری می نماید.
بدن انسان به دو تا سه میلی گرم زینک نیاز دارد که بیشتر آن به پروتئین متصل است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۳۰۰ آنزیم در بدن، که حدود 10 درصد از پروتئین های آن را تشکیل می دهند، به روی نیاز دارند. گروه بزرگتری از پروتئین در بدن وجود دارد که حاوی روی می باشند. وجود این پروتئین‌ها برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضرورت دارد. در هر سروینگ از شربت لیکومیون شرکت ابیان فارمد 7 میلی گرم زینک وجود دارد.

منیزیم (Magnesium):

منیزیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که نقش بسیار حیاتی در قسمت‌های مختلف بدن از جمله عضلات،عملکرد سیستم عصبی، تنظیم فشار خون و حمایت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.دریافت مقدار کافی منیزیم می‌تواند از بیماری‌هایی مثل آلزایمر، دیابت نوع دو،میگرن و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کند.
علائم کمبود منیزیم شامل ضعف و بی حالی، اسپاسم و گرفتگی عضلات، تغییر ریتم قلب، از دست دادن اشتها و تهوع و استفراغ می باشد. مقدار منیزیم موجود در شربت لیکومیون داروخانه دکتر خطیب شرکت ابیان فارمد در هر پیمانه 20 میلی گرم به صورت ملح گلوکونات می باشد.

ید (پتاسیم یدات):

ید نه تنها در بدن نقش مهمی در عملکرد تیرویید دارد بلکه این عنصر دارای خواص ضد میکروبی بوده و می تواند از سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت حمایت کند. مکمل یدید از طریق تقویت تولید آنتی بادی و عمل بیگانه خواری، پاسخ های ایمنی را بهبود بخشد. مقدار ید موجود در هر سروینگ لیکومیون (Liqo mune) 50 میکروگرم بوده که 55 درصد مقدار توصیه شده روزانه را تامین می کند.

مس (copper):

مقدار 500 میکروگرم مس موجود در هر سروینگ شربت لیکومیون وجود دارد. مس برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت میکروبی مهم است. به طور کلی، مس با مشارکت در توسعه و تمایز سلول های ایمنی بدن و با ارائه عوامل ضد قارچی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

کرومیوم (Chromium):

کروم باعث تقویت انسولین در بدن می‌شود؛ بنابراین افرادی که دچار انواع دیابت شده‌اند می‌توانند این ماده را در سفره غذایی خود جای دهند. این ماده معدنی در جوان و سبوس گندم، فرآورده‌های لبنی و میوه‌ها به مقدار کمتری یافت می‌شود. شیر مادر اصلی‌ترین منبع برای دستیابی به سطح مناسبی از کروم می‌باشد.
کروم اهمیت بسیاری در تغییر پاسخ ایمنی توسط فرآیندهای تحریک کننده ایمنی یا سرکوب کننده سیستم ایمنی برخوردار است همانطور که توسط اثرات آن بر لنفوسیت های T و B(اینها از سلول های سیتم ایمنی هستند)، ماکروفاژها، تولید سیتوکین و پاسخ ایمنی که ممکن است باعث واکنش های حساسیت مفرط شود، نشان داده شده است.

بتاکاروتن (Beta carotene) :

کاروتنوئیدها رنگدانه‌های طبیعی هستند که در گیاهان وجود دارند و به میوه و سبزیجات رنگ می‌دهند. این ترکیبات به وفور در طبیعت یافت می‌شوند. تخمین زده شده که ۵۰۰ نوع کاروتنوئید وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به لوتئین، بتاکاروتن، کریپتوگزانتین و زیگزانتین اشاره کنیم. در ادامه چند نکته درباره‌ی بتاکاروتن آورده شده است.
بتاکاروتن از طریق فعال کردن غده‌ی تیموس سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. غده‌ی تیموس سیستم ایمنی بدن را قادر به مبارزه با عفونت‌ها و ویروس‌ها می‌کند و از این طریق سلول‌های سرطانی را قبل از منتشر شدن از بین می‌برد.

ال کارنیتین (L carnitine):

اسیدهای آمینه لیزین و متیونین با یکدیگر ترکیب شده و در کبد و کلیه ال کارنیتین را به وجود می‌آورند. آمینو اسیدها ساختار پروتئین را تشکیل داده و به همین دلیل در عضله‌سازی نقش مهمی دارند. کارنیتین در واقع به بدن کمک می‌کند تا اسیدهای چرب را تجزیه کرده و آنها را به انرژی تبدیل کند تا جهت تقویت سلول‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

از کارایی و خواص کارنیتین می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کمک به کاهش وزن و تسهیل چربی‌سوزی
بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل
بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران با: بهبود ریکاوری، افزایش اکسیژن رسانی به عضلات، افزایش تولید نیتریک اسید، کاهش درد عضلانی بعد از ورزش
کمک به تولید هرچه بیشتر گلبول‌های قرمز
موثر در بهبود سلامت قلب با کاهش فشار خون و داشتن خاصیت ضد التهابی
تاثیرگذار در روند بهبود سرطان
حمایت از عملکرد کلیه و کبد

در هر سروینگ از شربت لیکومیون مقدار 1.5 میلی گرم ال کارنیتین به صورت ملح تارترات وجود دارد.

عصاره آسرولا (Acerola extract):

آسرولا میوه‌ای گرمسیری است که در هند غربی و شمال آمریکای جنوبی می‌روید. این میوه در هندوستان نیز کشت می‌شود. آسرولا میوه‌ای با طعم شیرین و دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین ث می‌باشد.
این میوه به این دلیل که سرشار از ویتامین ث است موجب تقویت سیستم ایمنی نیز میگردد. برخی از محتویات آسرولا شامل، اسید کروسولیک، ساپونین، تانن و فلاونوئید می باشد. طبق برخی تحقیقات انجام شده، ساپونین موجود در برگ های آسرولا نیز می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شود. همچنین اعتقاد بر این است که برخی از محتویات آسرولا به عنوان دارو و معجون گیاهی برای حفظ سلامتی مفید هستند. مقدار عصاره این گیاه در شربت لیکومیون شرکت ابیان فارمد 105 میلی گرم در هر 5 میلی لیتر می باشد.

الدربری (Elderberry extract):

الدربری (Elderberry) یکی از انواع گیاهان دارویی مورد استفاده در دنیا و از خانواده “توت‌ها” یا بریBerry است. الدربری در گذشته جهت درمان تب، سوختگی و روماتیسم کاربرد داشته است. امروزه الدربری در اشکال مختلف دارویی و بیشتر به صورت شربت جهت تقویت سیستم ایمنی و درمان علائم مربوط به آنفلوانزا و سرماخوردگی به‌ویژه در کودکان به‌کار می‌رود. الدربری شامل انواع گونه‌های درختچه سامبوکوس Sambucus است و رایج‌ترین آن Sambucus nigra یا همان الدربری سیاه می‌باشد. بلک الدربری در ایران با نام آقطی سیاه نیز شناخته می‌شود و میوه‌های آن به‌دلیل وجود مقادیر زیاد آنتوسیانین به رنگ بنفش تیره دیده می‌شوند. الدربری به‌عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی در ترکیب با ویتامین ث، باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش شدت و دوره بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، کووید-19 (Covid-19) و آنفلوانزا می‌گردد.


الدربری می‌تواند به درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کند، هرچند مطالعات انجام شده در این زمینه محدود هستند. برای مثال یک بررسی سیستماتیک مربوط به سال ۲۰۱۰ نشان داد که این گیاه ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی داشته باشد.

در پژوهشی معتبر ۳۲ نفر با علائم آنفلوانزا به مدت دو روز و هر روز چهار مرتبه از قرص‌های مکیدنی حاوی ۱۷۵ میلی گرم عصاره الدربری استفاده کردند. پس از ۲۴ ساعت، شرکت کنندگان مطالعه بهبود علائمی نظیر تب، سردرد، درد‌های عضلانی و احتقان بینی را گزارش دادند.

مقادیر عصاره الدربری در شربت لیکومیون 50 میلی گرم در هر سروینگ این شربت می باشد. طعم پرتقال شربت لیکومیون طعمی جذاب برای کودکان فراهم کرده است که پذیرش مصرف را برای این رده سنی آسان می نماید.

قارچ شیتاکه (Shiitake extract):

قارچ شیتاکه نوعی قارچ خوراکی است که معمولا برای رشدش آب و هوای گرم و مرطوب جنوب شرقی آسیا را ترجیح می‌دهد و زادگاهش نیز، سرزمین سامورایی‌ها یعنی ژاپن است. این قارچ به‌خاطر طعم دلپذیر خود، یکی از محبوب‌ترین قارچ‌ها در سراسر جهان است. به این قارچ، “قارچ بلوط دندان اره‌ای”، “قارچ جنگل سیاه”، “قارچ سیاه”، “قارچ بلوط طلایی” یا “قارچ چوب بلوط” نیز گفته می‌شود.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

قارچ شیتاکه به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند کمک کند. در یک مطالعه، روزانه دو عدد شیتاکه خشک شده به افراد داده شد. پس از یک ماه، نشانگرهای ایمنی آن‌ها بهبود یافته و سطح التهاب آن‌ها نیز کاهش یافت. این اثر ایمنی ممکن است تا حدی به دلیل وجود یکی از پلی ساکاریدهای موجود در قارچ شیتاکه باشد. از سوی دیگر، با وجود این‌که سیستم ایمنی افراد با افزایش سن ضعیف می‌شود، اما یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که مکمل مشتق شده از شیتاکه به معکوس کردن ضعف مرتبط با افزایش سن در عملکرد ایمنی کمک می‌کند.

قارچ شیتاکه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. در محیط زندگی کنونی، سموم و تشعشعات مضر زیادی، از قبیل آلودگی هوا، مواد شیمیایی صنعتی و حتی نور خورشید وجود دارد. این اتم‌های مضر رادیکال‌های آزاد نامیده می‌شوند و در بدن شروع به آسیب رساندن و تخریب سلول‌ها می‌کنند. از آن‌جایی که نمی‌توان از تنفس هوای هر چند آلوده یا قرار گرفتن در برابر اشعه خورشید اجتناب نمود، استفاده از عصاره قارچ شیتاکه سرشار از آنتی اکسیدان برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد عالی است و مانع از بین بردن سلول‌های سالم پوست می‌شود.

قارچ شیتاکه و زگیل تناسلی:

اگرچه دو واکسن HPV برای کمک به پیشگیری از ابتلای زنان به زگیل تناسلی وجود دارد، اما هنوز هیچ درمان مؤثری برای این ویروس پیدا نشده است. با این وجود، قارچ شیتاکه رشد و عملکرد سلول‌های سیستم ایمنی بدن را تسریع نموده و از رشد تومور جلوگیری می‌کند. یافته‌ها نشان داد که درمان با شیتاکه حداقل 3 ماه درمان به طول می‌انجامد، اما برخی از افراد باید درمان را تا 6 ماه ادامه دهند.

در پایان با توجه به ترکیبات کامل موجود در شربت لیکومیون از شرکت معتبر ابیان فارمد و حجم مقرون به صرفه 250 میلی لیتری آن یکی از گزینه های اول در انتخاب شربت تقویت سیستم ایمنی در بازار دارویی می باشد. شربت لیکومیون از سن بالای یک سال قابل استفاده می باشد و حتی افراد بزرگسال نیز می توانند از مزایای این محصول بهره ببرند.

داروخانه دکتر مجید خطیب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *