پوست، مو، ناخن

اهمیت استفاده روزانه از ضد آفتاب و انواع ضد آفتاب ها

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب نوعی محصول پوستی برای مراقبت در مقابل اشعه خورشید است که همانند سپر در مقابل نور مضر خورشید می‌ایستد. زمانی‌که یک لایه کرم ضدآفتاب روی پوست دست و صورت قرار بگیرد، تا حدودی اشعه ماوراءبنفش خورشید (UV) را جذب یا منعکس کرده و به این ترتیب از آفتاب سوختگی، چین‌و‌چروک، لک و آسیب پوستی، بیماری های پوستی و پیری زودرس جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین وظیفه این محصول پیشگیری از سرطان پوست است.
کرم های ضد آفتاب به صورت لوسیون، کرم،ژل کرم(مثل ضدآفتاب ساین اسکین)،فلوییدی(مای،پیکسل، الارو)اسپری تولید شده اند.
استفاده از این کرم برای چه بزرگسالان و چه کودکان که پوست حساس تری هم دارند توصیه میشود و همراه دیگر وسایل محافظتی مانند لباس های پوشیده، کلاه، آفتابگیر ودستکش از واجبات روزهای آفتابی است.

 

اشعه خورشید

پرتوهای UVBچیست؟

پرتوهای UVB نسبت به پرتوهای UVA دارای طول موج کوتاه‌تر و سطوح انرژی بالاتری هستند. اشعه UVB به سطحی‌ترین لایه‌های پوست آسیب می‌رساند و به طور مستقیم به DNA آسیب می‌رسانند. باعث بیشتر سرطان‌های پوست و دلیل پیری زودرس پوست نیز باشند. تا حدی توسط لایه اوزون جذب می‌شوند، اما برخی از اشعه‌ها از لایه اوزون عبور می‌کنند. حدود ۵ درصد منبع مطمئن اشعه ماوراء بنفش که به زمین می رسد اشعه UVB است.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UVB منجر به آفتاب سوختگی می‌شود. معمولاً اثرات اشعه UVB برروی پوست با تاخیر مشخص خود را نشان می‌دهند و یا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب ظاهر می‌شود.
اکثر دستگاههای سولاریوم از ترکیبی از اشعه های UVA و UVB استفاده می‌کنند. دستگاه‌های مخصوص UVB ممکن است ایمن باشند اما همچنان باعث آسیب به پوست می‌شوند.
آنها از شیشه‌ها عبور نمی‌کنند و به احتمال زیاد توسط ابرها فیلتر می‌شوند.، عینک و … توصیه می شود.

پرتوهای UVAچیست؟

طول موج بالاتری دارند، اما سطح انرژی کمتری نسبت به سایر اشعه‌های UV دارند. نفوذپذیرتر از اشعه UVB هستند، به این معنی که می‌توانند سلول‌های عمیق‌تر پوست را تحت تاثیر قرار دهند. باعث آسیب غیرمستقیم به DNA می‌شوند. باعث پیری زودرس پوست می‌شوند که منجر به اثرات قابل مشاهده‌ای مانند چین و چروک می‌شود، وبا برخی از سرطان‌های پوست مرتبط هستند. برخلاف اشعه‌های UVB، توسط لایه اوزون جذب نمی شوند. حدود ۹۵ درصد از منبع اصلی اشعه ماوراء بنفش که به زمین می‌رسد، اشعه UVA است. باعث یک اثر برنزه فوری و گاهی آفتاب سوختگی می‌شوند. اثرات پرتوهای UVA بلافاصله ظاهر می‌شود. اشعه UVA نوع اصلی نور مورد استفاده در دستگاه‌های سولاریوم می‌باشند و می‌توانند از لایه‌های ابر و شیشه عبور کنند و جذب پوست شوند.

دلایل وفواید استفاده از کرم ضدافتاب:

احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد:

استفاده از ضدآفتاب چه در سایه باشید چه در معرض خورشید یا آسمان ابری  از واجبات است و احتمال سرطان پوست را کاهش میدهد .

جلوگیری از پیری پوست:

جلوگیری از پیری

یکی از مهم‌ترین علت های پیری زودرس قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. هیچ کس پوستی سفت و چرمی طور نمی‌خواهد؛ درنتیجه برایجلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید. همچنین کرم ضدآفتاب یکنواختی پوست کمک کرده و از صدمات ناشی از نور آفتاب که می‌تواند موجب تغییر رنگ شود جلوگیری می‌نماید.

محافظت از اشعه مضر فرابنفش:

در طی دوران زندگی درباره تخریب لایه ازن شنیده‌ایم. لایه ازن یک سپر محافظ ازما در مقابل نور آفتاب است.متاسفانه میزان محافظتی لایه کم شده است، روزانه اشعه‌های مضر بیشتری از خورشید به پوست ما می‌رسند.

محافظت از انواع پوست:

معمولا افراد دارای پوست روشن، بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و ابتلا به سرطان پوست می‌باشند، با این حال کسانی که رنگ پوست تیره دارند هم در معرض خطر سرطان پوست بوده وحتی سرطانی که آن‌ها ایجاد می‌کنند بدتر است. داروخانه خطیب با مشاوران حرفه ای پوست شما را در انتخاب ضد آفتاب مناسبتان بهترین راهنمایی را می کند.
هرچه رنگ پوست تیره‌تر باشد، ملانین بیشتری در پوست شما است که مقداری از آن را در مقابل آفتاب سوختگی از پوست محافظت می‌کند، اما کافی نبوده و شما همچنان باید از پوست خود در مقابل اشعه‌های مضر UV محافظت نمایید.
آسیب ناشی از آفتاب زیاد است: اصلا چیزی به اسم برنزه ایمن شده وجود ندارد. تمامی برنزه‌ها به پوست شما صدمه می‌رسانند. هر بار که در معرض خورشید قرار می‌گیرید، مقداری بیشتر به آسیب سلولی پوست خود کمک می‌کنید. استفاده از کرم ضدآفتاب به جلوگیری از این صدمات کمک می‌کند. این افکار اشتباه بسیاری از افراد احساس می‌کنند با برنزه شدن سالم‌تر به نظر می‌رسند ولی متاسفانه از آسیب‌های نور خورشید در امان نیستند.

فواید کرم ضدآفتاب به صورت تیتر وار موارد ذکر شده در پایین می باشد:

• محافظت از پوست در مقابل اشعه UV
• حفظ پروتئین‌های ضروری پوست
• جلوگیری از پیری زودرس و داشتن پوستی شاداب و جوان
• کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست
• رفع لکه‌های پوستی به‌مرور زمان در بلندمدت
• پیشگیری از برنزه‌شدن پوست
• جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

انواع ضدآفتاب:

مقایسه ضد آفتاب فیزیکال با شیمیایی

ضد آفتاب فیزیکی:

ضد آفتاب فیزیکی ضد آفتابی است که در آن از دو ماده مینرال (معدنی) به نام‌های دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی. که در لایه سطحی پوست جذب می شوند. در واقع این دو ماده از اصلی‌ترین ترکیبات فعال موجود در ضد آفتاب فیزیکال هستند. هنگامی که ضد آفتاب فیزیکی روی پوست قرار می‌گیرد، پرتوهای مضر خورشید را مانند آینه منعکس کرده و منحرف می‌نماید و به پوست آسیب نمی رسانند. از خواص ضد آفتاب فیزیکال اثر گذاری سریع و عدم تحریک پوست است
کرم های ضد آفتاب فیزیکی با جذب، بازتاب و پراکندگی اشعه UV از سطح پوست عمل می کنند. مواد موجود در این کرم های ضد آفتاب، سپر محافظتی روی پوست ایجاد می کنند.

ضدآفتاب شیمیایی:

ضدآفتاب هایی که از فیلترهای شیمیایی به عنوان اصلی ترین ماده فعال آن ها استفاده می شود، ضدآفتاب های شیمیایی نامیده می شوند و گاهی به آن ها کرم ضد آفتاب ارگانیک هم می گویند.
کرم های ضد آفتاب شیمیایی با جذب انرژی اشعه ماوراء بنفش و تبدیل آن به گرمای پراکنده در پوست عمل می کنند. برخی از رایج ترین فیلترهای شیمیایی عبارتند از: آووبنزون، اکتینوکسات، اکتوکریلن و اکسی بنزون و …
در کنار این ها ضدآفتاب ها دارای انواع پوست چرب و پوست خشک هستند و ممکن است بعضی از آنها خاصیت ضدلک (مثل ضدآفتاب پرایم،لافارر،درماتیپیک،الاروو…)،ضدچروک(مثل ضدآفتاب ساین سیف و…) وضدجوش(مثل ضدآفتاب درمایپیک و… )داشته باشند.

SPF ضد آفتاب چقدر باید باشد؟

یکی از سوالات رایج درباره ضدآفتاب‌ها این است که چه میزان از اشعه‌های فرابنفش توسط آن‌ها مسدود می‌شود؟ این میزان با عدد SPF در ضدآفتاب قابل شناسایی است. میزان محافظتی که توسط SPFهای مختلف ارائه می‌شود، به شرح زیر است:
• ضد آفتاب SPF 15: تا 93 درصد
• ضد آفتاب SPF 30: تا 97 درصد
• ضد آفتاب SPF 50: تقریبا 98 درصد از نفوذ اشعه فرابنفش B به پوست جلوگیری می‌کند.
متخصصان پوست توصیه می کنند از کرم ضدآفتاب با درجه بالا (SPF 30+) یا خیلی بالا (SPF 50+) استفاده نمایید.

چرا استفاده از SPF های بالا (مثلا 100) توصیه نمی شود؟

سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرده است عدد SPF به 60 کاهش یابد. در SPF های بالاتر ممکن است فرد گمراه شود و تصور کند که محافظت کاملی در برابر آفتاب دارد و خود را بیشتر درمجاورت اشعه UV قرار دهد. در صورتی که SPF بالا، هیچ گونه محافظتی در برابر اشعه UVA ایجاد نمی کند؛ در نتیجه فرد بیشتر در معرض اشعه UVA و آسیب های ناشی از آن قرار می گیرد.
احتمال جذب پوستی ضدآفتاب های شیمیایی در SPF های بالاتر بیشتر است چون مواد موثره در فرآورده بیشتر است.
ضدآفتاب هایی با SPF های بالاتر ممکن است حالت چسبناک داشته باشد و خیلی خوب روی پوست پخش نشوند.

آیا عدد SPF ری محصول به تنهایی کافی است؟

عدد SPF فقط محافظت در برابر اشعه UVB را نشان می دهد. در حالی که UVA هم می تواند به پوست شما آسیب برساند بدون اینکه احساس سوختگی کنید.
بنابراین محافظت در برایر UVA که به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کند، بسیار مهم است. ضد آفتابی را انتخاب کنید که عبارت “broad-spectrum” روی آن درج شده باشد؛ به این معنی که ضدآفتاب پوست شما را دربرابر هر دو اشعه UVAو UVB محافظت می کند.
عدد PA که روی برچسب برخی ضدآفتاب ها وجود دارد، مقدار محافظت ضدآفتاب، در برابر اشعه UVA را نشان می دهد. PA+++ بیشترین محافظت را در برابر UVA ایجاد می کند.

چه نوع ضدآفتابی برای پوست ما بهتر است؟

اولین اقدام شناخت پوست خویش است و سپس نوبت انتخاب بهترین ضدآفتاب مناسب پوست شماست.

ویژگی های ضدآفتاب پوست خشک:

• حاوی ترکیبات آبرسان
• خاصیت مرطوب کنندگی
• فاقد ترکیبات حساسیت زا
• بافت کرمی ضد آفتاب

ویژگی ضدآفتاب پوست چرب:

• نباید ظاهر پوست را براق نشان دهد.
• قدرت جذب آن بسیار بالا باشد.
• بافت سبک و غیر چرب داشته باشد(oil free)
• فاقد چربی و مواد کمدون‌ زا (مواد عامل ایجاد جوش یا آکنه)

ویژگی های ضدآفتاب پوست حساس:

• فیلترهای مناسب در مقابل نور آفتاب
• خاصیت ضدحساسیت
• فاقد عطر و پارابن
• ضدآب یا مقاوم در برابر آب
• کاهش خطوط و چین‌وچروک
• جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و التهابات پوستی
• کاهش خطر سرطان پوست

انواع ضدآفتاب های پوست خشک چرب:درمالیفت،سی گل،سولاریس،ووچه،مدیلن،پرایم،ساین اسکین،درماتیپیک،لافارر،دکتر ژیلا،هیدرودرم،الارو وسینره …
انواع ضدآفتاب های آقایان:سی گل،سینره،ساین اسکین،مای و…
انواع ضد آفتاب های کودکان:اسپرهای بیبی فرست و مای و سولاریس،کرم مای،سینره،بیبی فرست،هیدرودرم و…
شما می توانید برای تهیه این محصولات به وب سایت داروخانه دکتر خطیب مراجعه و یا به صورت حضوری به آدرس داروخانه مراجعه کنید.

چه زمانی باید ضدآفتاب استفاده کنیم؟

sunscreen time?

همه ما روزانه چه در معرض خورشید باشیم یا خیر باید از ضدآفتاب استفاده کنیم و بسیار اهمیت دارد که 30دقیقه قبل بیرون رفتن از خانه از یک ضد آفتاب مناسب نوع پوست خود به اندازه دو بند انگشت هر دوساعت تمدید واستفاده نماییم.
در حقیقت ضدآفتاب تنها برای صورت نبوده اکثر متخصصان پوست توصیه می‌کنند که کرم ضدآفتاب را باید روی نواحی گردن، صورت، گوش و حتی دستان خود بزنید تا بتوانید از صدمات مخرب اشعه‌های ماورابنفش در امان بمانید.
توصیه داروخونه دکتر خطیب استفاده از ضدآفتاب درطول روز حتی در خانه،هنگام شنا وحتی موقع آفتاب گرفتن استفاده شود.

داروخانه دکتر خطیب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *